Metro Vídeň – Mapa

Vídeňské metro, oficiálně nazývaný jako Wiener U-Bahn, je systém rychlé dopravy v rakouské metropoli Vídni. Systém se skládá z pěti linek, z nichž většina je v provozu od 1978. Současný systém pokrývá více než 83 km tratí a 109 stanic.

Metro Vídeň - mapa
Mapa vídeňského metra (klikněte pro zvětšení), autor Horst Prillinger (licence CC)

Historie vídeňského metra sahá až do 19. století, kdy byla v roce 1898 otevřena první linka elektrického podzemního dráhy v Evropě, známá jako Stadtbahn. Tento systém byl postaven jako součást rozsáhlého městského plánu, který měl řešit dopravní problémy a usnadnit pohyb osob a zboží po celé Vídni.

V současné době funguje vídeňské metro jako jeden z nejdůležitějších systémů rychlé dopravy v Evropě, který přepravuje více než 1,3 milionu cestujících denně. Všechny linky jsou plně automatizované, což znamená, že nejsou potřeba řidiči.

Vídeňský metro má také několik zajímavých architektonických prvků, jako jsou například stanice s nástupišti na různých úrovních, umělecká díla, různé designové prvky a řada stanic s nádhernou moderní architekturou.

Celkově lze říci, že vídeňské metro je jedním z nejmodernějších a nejdůležitějších systémů rychlé dopravy v Evropě a je oblíbený jak mezi místními obyvateli, tak mezi turisty.

Vídeňské vs. pražské metro

I když vídeňské a pražské metro mají mnoho společného, existují i značné rozdíly v obou systémech a také v způsobu, jakým se v obou městech provádí údržba a opravy metra.

Vídeňské metro bylo plně automatizováno již od zavedení v roce 1978 a v současné době nevyžaduje přítomnost řidičů. To znamená, že většina údržby a oprav se provádí mimo provozní dobu metra nebo za použití speciálních vozidel, které jsou schopny se přesunovat po kolejích.

Na druhé straně pražské metro je stále provozováno s pomocí řidičů a techniků, kteří jsou přítomni v kabinách řízení vlaků. To znamená, že údržba a opravy jsou mnohem častěji prováděny v rámci běžného provozu metra a mohou mít vliv na průběh provozu.

Vídeňské metro je také známé pro svou moderní technologii a design, který se vyznačuje velkou efektivitou a minimálními poruchami. Na druhou stranu, pražské metro, byť také velmi efektivní, se v posledních letech potýká s několika technickými problémy a problémy s financováním oprav.

Celkově lze říci, že i když jsou si oba systémy rychlé dopravy velmi podobné, existují i značné rozdíly v způsobu provozu a údržby, které ovlivňují způsob, jakým se v nich provádí opravy a údržba.